Fogalmak

SPAD (Signal Passed at Danger)

SPAD - Signal Passed at Danger

A betűszó és annak jelentése magyarul a vörös jelző melletti elhaladást jelenti. 

Aki játszott már többször is a SimSiggel, észrevehette, hogy még a legutolsó pillanatban visszavett jelző előtt is megállnak a vonatok, bármekkora sebességről. Ennek magyarázata egyszerű, mint a százas szeg.

A vörös jelző melletti engedély nélküli elhaladás komoly veszélyforrás, egy esetleges vasúti katasztrófa pedig akár óriási pusztítással, rengeteg halottal is járhat.

 

Fotó: b.vimeocdn.com

A SimSig fejlesztőcsapata ugyanakkor volt annyira erkölcsös, hogy az általuk létrehozott vasúti szimuláció a vasút szépségét és komplexitását, ne pedig annak veszélyességét (és könyörtelenségét) emelje ki.
"Aki embert akar ölni, játsszon inkább a FPS (first person shooter, vagyis lövöldözős) játékkal!" - jelentette ki Geoff évekkel ezelőtt. Így - bár nem kerülne nagy programozási bravúrba a vörös jelzők meghaladásának leprogramozása - mozdonyvezetőinket ruházták fel azzal a képességgel, hogy bármilyen körülmények között is képesek megállítani vonatukat a vörös jelzők előtt.
A valóságban azonban egy vörös jelző engedély nélküli meghaladása ténylegesen komoly baleseti tényező, szinte havonta hallani a világ minden tájáról erre a faktorra visszavezethető vonatbalesetet. Egy esetet azonban ezek közül kiemelnék, mivel a helyszíne (Didcot North Junction) köthető a SimSighez.
Történt ugyanis, hogy 2007. augusztus 22-én egy Oxford irányába tartó HST szerelvény meghaladta az elágazást fedező, SB2209 jelű jelzőt, és majdnem összeütközött az ellenkező irányban közlekedő, a vágányútját metsző személyvonattal. Az ütközés elkerülésében a "vétlen" vonat mozdonyvezetőjének lélekjelenléte is közrejátszott: mikor észlelte a veszélyhelyzetet, gyorsított az egyébként kitérő irányú váltókon haladó vonatával. Ez az első olyan bizonyított eset Angliában, amikor sebességtúllépésért nem büntették a mozdonyvezetőt.

Az esemény részletes leírását és aprólékos vizsgálatának végeredményét vizsgálatát itt olvashatjuk (pdf 64 A/4-es oldal).

Pap Dávid István (Sünöcske)


 London Underground Signalling: A vörösjelző-meghaladások és az azok következtében kialakuló veszélyhelyzetek esélyének csökkentésére számos megoldás ismert, amelyeket gyakran együttesen is alkalmaznak. Erre jó példa a londoni metróban kiépített biztosítóberendezés.

Bár a berendezés számol megcsúszási vágányutakat is (ami már önmagában is hatásos technika a SPAD következtében kialakuló veszélyhelyzetek csökkentésére), egy esetleges megcsúszás és a megcsúszási vágányút foglalttá válása esetén a biztosítóberendezés azonnal visszaveszi a foglalt megcsúszási vágányút meghosszabbításában fekvő, már lezárt keresztező-átfedő vágányutak jelzőit. A megcsúszott szerelvénynél a meghaladott vörös jelző, a keresztező vágányúton haladó szerelvénynél pedig a vörös jelző hatására a szerelvény vezetője kezdeményez fékezést (illetve maga a jelző, ha a vezetőnek erre már nincs ideje).

A mellékelt ábrán a SPAD utáni pillanatok láthatóak. A balról érkező szerelvény (6458) vezetője rosszul mérte fel a távolságot és nem tudott megállni a C20-as vörös jelző előtt, rácsúszott a megcsúszási vágányútra (104-es sínáramkör). Bár a peron mellől induló 6460-asnak C25-ös jelzőtől már be van állítva és le van zárva a vágányút a mellékvágányra, a foglalt megcsúszási vágányút hatására a C25-ös tolatásjelző visszaesett és úgy is marad egészen addig, amíg a megcsúszási vágányút fel nem szabadul. Az SPAD következménye így egy ütközésről nagy valószínűséggel "csupán" a 75A kitérő felvágására mérséklődik.

A teljes folyamat megtekinthető a www.trainweb.org oldalon.

 

SPAD by Annie Mole.

 

 Murai László (Snail Sims), Ughy Barna (Nazareth) 


Tamogatóink:


 

Partnerek: