Legyél Te is forgalomirányító!

Swindon A & B

Swindon Londontól 130 km-re nyugatra helyezkedik el, megyei jogú város Wiltshire északnyugati csücskében. 1997-ben függetlenítette magát Wiltshire megyétől. Népessége 2001-ben 155.432 fő, agglomerációjában további 184 ezren laknak.

Itt helyezkedik el a National Rail swindoni forgalomirányító központja is, mely gyakorlatilag két részre van osztva: az A rész felel a Swindon környéki vonalakért, míg a B rész a közeli Didcot állomást és körzetét szolgálja ki.
Területünk keleti szomszédja Reading központ, mely négy párhuzamos sínpárral kapcsolódik hozzánk. Szükség is van erre, a vonatforgalom nagyon sűrű és változatos: nagy sebességű expressztől a "bokorugró" személyvonaton át a különféle sebességi tartományú tehervonatokig mindennel találkozunk ezen a szakaszon!

fotó: Geni

 Reading egyébként egy igen fontos vasúti csomópont Berkshire megyében, városa már a középkorban fontos nemzeti központ volt. Két egyeteme van. Deltavágány kapcsolata révén a főpályaudvar elkerülésével létesít közvetlen kapcsolatot a swindoni és a westbury-i területek között (a SimSig-ben ez a kapcsolat nincs szimulálva).

Reading West Junctiont elhagyva érik el a vonatok első állomásukat. Tilehurst Reading külvárosa a Temze partján, itt a vasút egy darabon a folyó jobb partján fut, majd Purley-On-Thames várost átszelve kissé eltávolodik tőle. Ez azonban nem tart soká, soron következő állomásunk (Pangbourne) szintén vízparton fekszik. Ellentétben Tilehursttel, itt csak a két Relief vágánynak van peronja.

Az állomást elhagyva a vasút először északnyugati, majd mindinkább északi irányba fordul, elhalad a Temze fölött, majd így éri el Goring & Streatley állomást, melynek érdekessége, hogy csak a Down Main vágánynak nincs peronja.

Tovább Cholsey felé még egyszer keresztezi a folyót, majd újra felveszi az északnyugati irányt. Cholsey állomáson utasaink átszállhatnak a Wallingfordba közlekedő normál nyomtávú múzeumvasútra, melynek a közös peron ellenére közvetlen kapcsolata nincs a fővonallal. A vasútüzem további érdekessége, hogy üzemképes állapotban jelenleg csak dízel tolatómozdonyaik (többnyire Class 08-as sorozat) vannak, ezek továbbítják a három-négy kocsis vonatokat. Híres továbbá még a Cholsey-i templom és a hozzá tartozó sírkert is: itt nyugszik a világhírű krimiíró, Agatha Christie.

A vonal innen egy hosszan elnyúló balos ívvel éri el Moreton Cuttingot, az egyetlen vágánykapcsolatot a négy sínpár között Reading és Didcot között. Mivel a vasút innen nem messze kettéágazik, és mindkettő igen fontos vasúti fővonal, Moreton kitérői kellőképpen nagy sugarúak és elnyújtottak ahhoz, hogy minimális sebességcsökkentéssel (125-ről 85 mf/órára) roboghassanak a vonatok tovább a fővonalról Oxford vagy Bristol felé (előbbi esetben akár Didcot állomás érintése nélkül is, de erről mindjárt).

Didcot East Junction gyakorlatilag Didcot Parkway állomás kezdőpont felőli váltókörzete. Itt ágazik ki a fővonalból az elkerülővágány (Avoiding Line) Oxford felé, valamint itt találjuk a teherpályaudvar (Didcot TC) keleti bejáratát is, mely egyben a Didcot Railway Centre vasúti múzeum "kapuja" is. A múzeum területe a budapesti Vasúttörténeti Parknak kb. négyszerese, és megtalálható itt a korábban alkalmazott széles nyomtávú vaspálya utolsó néhány métere is (a fővonalat a 19. század legvégén átgombolták normál nyomtávra).

Didcot Parkway állomás öt átmenő peronnal rendelkezik. Az 1. és 2. csak a London - Swindon irányt szolgálja ki, a 3-5. vágányról viszont Oxford felé is kijárhatunk a Chester Line-on, melybe az elkerülő vágány North Junctionnél torkollik be. Az oxfordi vonal folyamatosan észak felé halad, egy kis forgalmú üzemi átjárót (melyet nyugodtan zárva tarthatunk, ha valaki át akar kelni rajta, igényét telefonon jelzi) elhagyva éri el az applefordi homokbánya iparvágányát, majd magát Appleford állomást. Innen tovább Culham állomást elhagyva Radley felé a vasút immár merőlegesen találkozik a Temzével, majd befut Oxfordba, mely már a szomszédos terület fennhatósága alatt áll.

North Junction alatt deltavágány-kapcsolatot találunk az oxfordi és a fővonal között, melynek gyakorlati jelentősége a teherszállításban van: az északról érkező, és tovább Délnyugat-Britannia felé haladó tehervonatok egyik fő útiránya ez, valamint az ország szívéből érkező szénvonatok ezen a vágányon keresztül körüljárás nélkül érkezhetnek a helyi erőműbe, melynek három hatalmas, részben téglából(!) épített hűtőtornya uralja a tájat.

A vasút Milton városát elhagyva nyílegyenesen nyugat felé fordul, és jellemzően mezőgazdasági területeken halad át, miközben érinti Steventon, Challow és Uffington településeket is, ám ezek egyike sem rendelkezik állomással. Tovább nyugati majd enyhén délnyugati irányban haladva érjük el Swindon város határát. Egy iparvágány is ágazik ki a vonalból, ezen keresztül egy hatalmas ipari parkot (melyben a BMW egyik üzeme is helyet kapott) szolgálnak ki vasúton.

Swindon beceneve a Vasút Városa. Ide tervezte ugyanis Isambard Kingdom Brunel híres vasútépítő a Nyugati Vasút (Great Western Railway) járműjavító és -gyártó üzemét [http://en.wikipedia.org/wiki/Swindon_railway_works], mely a kis kereskedővárosból igazi vasutas várost faragott (magyar példa erre Záhony lehet, csak az arányok mások). Az üzem virágkorában 14 ezer embernek adott munkát, és egészen 1962-ig folytatta gyártási tevékenységét, a vasúti járművek (mozdonyok és kocsik) javítását, bár az eredetileg erre a célra létesített csarnokot már eladták. A '80-as években kampányszerűen selejtezett dízelmozdonyok nagy részét is itt bontották el, majd 1986-ban a járműjavító részleg is bezárt. Jelenleg épületeinek egy része műemléki védelem alatt áll, a hatalmas csarnokokban pedig a Great Western Railway történetét bemutató múzeumot alakítottak ki.

A swindoni vasútállomásnak négy peronja van (a negyediket 2006 körül építették az egykori posta rakodóterületén - az Egyesült Királyságban a postai küldemények vasúti szállítása (akárcsak Magyarországon, bár mi egy kicsit tovább húztuk) 2004. május 1-jén megszűnt (akárcsak Magyarországon, bár mi egy kicsit tovább, június közepéig húztuk).

Az állomás Londontól távolabbi végén a vasút kettéágazik: északnyugat felé (először viszonylag sík, majd egyre inkább kanyargós, dombvidéki vonalvezetéssel) Gloucester területére jutunk (Standish Junction) egy kis forgalmú, részben egyvágányú vasútvonalon (a Network Rail jelenleg tervezi a második vágány újbóli lefektetését). Kemble állomásról régen két további mellékvonal ágazott ki, Gloucester felőli végén Tetbury felé, ez 1963-ban szűnt meg. A másik, melyből ma egy rövid, kb. 100 méteres csonka vágány megmaradt (ezen általában pályafenntartási nagy gépeket tárolnak) és egy önálló peronnal rendelkezett, Cirencesterrel létesített kapcsolatot, de 1965-ben ez is megszűnt.

fotó: Mike Miles

Swindont a fővonal délnyugati irányban hagyja el, majd mintegy 9 kilométer megtétele után újra kettéágazik. Az északi (Badminton) vonal Bristol Parkway állomás érintésével a lehető legrövidebb útvonalon éri el Bristol "főpályaudvarát" a Temple Meads-t. Swindon és Bristol Parkway között egyetlen állomásunk sincs, azonban a tehervonatokat több helyen is félreállíthatjuk a gyorsok elől. A bristoli terület határa az Alderton alagút. A déli vonal már urbanizáltabb területen halad, bár ebből a mi területünkön csak egyetlen állomás (Chippenham) árulkodik. Wootton Bassetthez csatlakozik a Foster Yeoman cég kődepójának iparvágánya, ahol a mészkővel rakott vonatokat kiürítik, és innen tovább teherautóval szállítják az árut.

fotó: Roger Cornfoot

 A következő állomás a már említett Chippenham, melynek 260 méter hosszú peronja lehetővé teszi a nagysebességű Inter-City járatok megállítását is. Az állomástól délnyugatra egy hatalmas, elnyújtott deltavágány-kapcsolat található, melynek északkeleti csúcsát mi, nyugati csúcsát Bristol, a délit pedig Westbury terület kezeli. Bristol felé a terület határa közvetlenül az elágazás fedezőjelzője előtt van, Westbury felé pedig maga az elágazás (az egyvágányú vonalra slotot kell kérni Westburytől, csak ezután tudunk jelzőt állítani).

A delta Swindon - Westbury ágán található egy kis megállóhely is, Melksham. 1948-ban nyitották meg, majd 1966-ban bezárták. 1985-ben nyitották meg újra, 2006 óta azonban csak napi két vonatpár áll meg itt (a menetrend váltás előtt még napi öt pár szolgálta az utasokat). Egy civil szervezet (Save The Melksham Train Group) jelenleg is lobbizik a szolgáltatás javításáért (tehát a több vonatért).

Pap Dávid István (Sünöcske)

Tamogatóink:


 

Partnerek: